WK 2014 commercials

Categorie: Inspiratie

Hier op kantoor dwarrelt de oranjekoorts flink in de rondte. Dus doken we dankbaar in het WK-thema en sprokkelden de tofste WK 2014 commercials bijeen. En weet je hoe leuk dat WK-thema voor ons film freaks eigenlijk is? Heel leuk..

De commercials zijn over het algemeen lang, langer, langst, leuk, leuker, leukst en vooral: mooi, mooier, MOOIST! Het WK is voor grote A-merken aanleiding om volledig los te gaan. En terecht natuurlijk, want heel de wereld kijkt mee. Sommige merken kozen voor sterspelers, anderen juist voor ‘gewone mensen’. Overkoepelend thema blijft: emotie. Alle spots geven je een gevoel mee en zijn prachtig om naar te kijken. Wij vinden het een feestje, en selecteerden de mooiste commercials voor je.

Een van mijn favorieten, dit Pepsi straatfeest.. Er zit een fijne opbouw in, ik word er instant vrolijk van, onze eigen Robin van Persie komt voorbij, ÉN ze hebben Janelle Monáe gestrikt voor de tune; een cover van David Bowie’s golden oldie ‘Heroes’. Nice! En dan te bedenken dat ik meer een Coca-Cola-kind-of-girl ben. Goed gedaan Pepsi!

Bekijk de Pepsi commercial hier

Adidas – The Dream: all in or nothing ft. Messi, Alves, Suárez, Özil, RVP and more

Als hofleverancier van de 2014 FIFA World Cup heb je een naam hoog te houden. Jammergenoeg slaat Adidas met deze ‘droom’ de plank redelijk mis. Het is een doorsnee voetbal commercial zonder duidelijk verhaal of creatieve invalshoek. De plaatjes zijn prima, maar al met al is het niet heel vernieuwend. Jammer..

Bekijk de Adidas commercial hier

The Game before the game

Beats by Dre – The game before the game

Bij Beats hebben ze alles uit de kast getrokken voor deze short film van ruim vijf minuten. Ze strikten spelers als Neymar (jr. én sr.), Schweinsteiger, Fàbregas, Altidore, Suárez en wederom onze van Persie. Ook zien we oa. Lil Wayne, Nicki Minaj en Serena Williams voorbij komen. De spot is onwijs mooi geschoten, het verhaal klopt en de muziek, ‘Jungle’ van de X Ambassadors ft. Jamie Commons in de Jay Z remix (wát een vette track!), maakt het helemaal af. Prachtig mooie commercial!

Bekijk de commercial van Beats by Dre hier

MacD 4

McDonald’s GOL! FIFA World Cup – Brasil 2014

Fastfood en (top)sport. Een discutabele combinatie.. Maar goed, dat is frisdrank en sport natuurlijk ook. McDonald’s kiest in tegenstelling tot de andere A-merken in deze pool voor ‘gewone Brazilianen’ in plaats van voor topvoetballers. Best een slimme invalshoek, het val mij in ieder geval op. Maar da’s misschien omdat ik er nu zoveel achter elkaar zie.. Anyhow, de spot bevalt mij wel. Hij is sympathiek, bevat een leuke mix van goed acteerwerk (de omstanders), toffe trucs en leuke, trotse reacties en geeft je samen met het gezellige pingelmuziekje een goed gevoel. Gol, MacD!

Bekijk de McDonald’s commercial hier

Go Pro

GoPro: Brasil Futebol – For The Love

En dan was daar GoPro. In een serie commercials die een nieuw merk video van GoPro moeten vertegenwoordigen nemen ze ons mee op een reis door de prachtige Braziliaanse voetbalcultuur. De passie voor voetbal komt mooi naar voren, de beelden van fotogeniek Brazilië en haar prachtige inwoners spreken tot de verbeelding, de sfeer en het tempo klopt; tof! Dit is de eerste editie, iedere woensdag onthuld GoPro een nieuwe aflevering.

Bekijk de GoPro commercial hier

The last game

Nike Football: The Last Game. ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Ibrahimović, Iniesta & more

En de absolute winnaar van het wedstrijdje wie-heeft-de-allertofste-WK-commercial is gewonnen door… Nike! Niet met de ‘Risk all’-commercial (bekijk hem hier) die ze als eerste lanceerden, of met de best aardige ‘Winner stays’-commercial (bekijk hem hier) die daarop volgde, neen. Een paar dagen voor het WK begon overtoepte Nike alles en iedereen -inclusief zichzelf- met deze uitermate gave animatie. Een short film van vijf minuten waarin ’s werelds beste voetballers vervangen worden door klonen. Uitgangspunt: ga je voor safe spel? Of voor risico? Fan-tas-tisch gemaakt. Maar echt..

Bekijk de Nike commercial hier

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."