Zo maak je de beste instructiefilm

Categorie: Tips & Trucs

Een goede instructiefilm kan helpen om een complexe instructie op een heldere manier uit te leggen. Het scheelt tijd, geld en bevorderd de (interne) communicatie. Maar wat zijn nou punten die een instructiefilm een écht goede instructiefilm maken? En wat kun je nou beter niet doen?
 Wij geven je graag wat tips om dit op de juiste manier aan te pakken.

  • Houdt de instructies eenvoudig. Ga niet de diepte in (het hoe en waarom) maar beperk je tot de hoofdinstructies. Laat de beelden voor zich spreken.
  • Breng de onderwerpen mooi in beeld. Vooral instructies kunnen snel saai worden. Vind een manier waarop je ze toch interessant genoeg maakt, zodat de kijker alle informatie goed tot zich kan nemen (bijv. door veel close-ups te gebruiken).
  • Kies er voor om de instructies door een voice-over of presentator uit te laten leggen. Iemand van je bedrijf die niet gewend is om voor een camera te staan is geen acteur. Een directeur of medewerker mist vaak dynamiek in zijn of haar stem en mimiek en kan voor een camera al snel dichtslaan. Dit kan de film een amateuristisch tintje geven, en dat is natuurlijk niet het beeld dat je over wilt brengen. Kies dus voor een professionele VO of presentator.
  • Deel je film op in hapklare brokken. Maak hoofdstukjes in je film en maak hier losse modules van. Zo kan de kijker direct navigeren naar de informatie die hij nodig heeft en hoeft hij geen 20 minuten film door te kijken om te constateren dat dat niet is waar hij naar zocht.
  • Geef de film mee op DVD. Verkoop hem bij je product, of zet hem op intranet. De kijker kan de film dan zelf een aantal keren achter elkaar bekijken om alle aanwijzingen goed in zich op te nemen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij er iets van leert.
  • Maak je instructiefilm niet te lang. Mensen kunnen hun aandacht maar een aantal minuten bij de film houden. Films van een half uur zijn niet interessant en worden anders echt een verplichte zit. Ook vergeet de kijker al snel wat je hem of haar allemaal hebt laten zien.
  • En tot slot.. Laat de instructiefilm niet lijken op die enorme dikke map met instructies die bij iedereen in de kast staat. Het is niet voor niets dat niemand daar naar omkijkt.
Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."