Haal meer uit je online filmcontent

Categorie: Inspiratie, Tips & Trucs
Instructiefilm maken

De tijd dat je een bedrijfsfilm liet maken en hem in een klein blokje op je homepage liet draaien is echt voorbij. Een marketingcampagne krijgt vleugels als je de twee meest effectieve communicatiemiddelen, video en een website, met elkaar combineert. Steeds meer organisaties beseffen dat je eenvoudig met video kunt branden. Hoewel je momenteel nog de meeste toepassingen bij B2C-merken tegenkomt, is deze nieuwe ontwikkeling juist heel erg geschikt voor B2B-organisaties.

Waarom?
Stel, je bent een overslagbedrijf op de Maasvlakte. Elke dag varen er enorme schepen af en aan, die worden gelost door een rij van kranen met grijpers waar een bus in past. Bedenk dan wat full screen beeld op je homepage met je brand doet zodra iemand je website bezoekt. Wauw! Of je produceert producten van textiel waar ook handwerk bij komt kijken. Prachtige close-ups van handen die aan het werk zijn geven je brand meteen een ambachtelijk gevoel. Of je hebt een zorgorganisatie. Wat een mooi idee om je ‘Over Ons’-pagina te vullen met full screen film waarin je vrolijke gezichten van je medewerkers laat zien en op de pagina door kunt klikken naar een korte film.

Om de beschreven voorbeelden te illustreren heb ik twee mooie B2B- en drie B2C-toepassingen uitgezocht:

B2B-voorbeeld 1: Maersk
Zee-transporteur Maersk pakt z’n kansen. De prachtige vloot van Maersk leent zich uitermate goed om indruk mee te maken op zakelijke klanten.
Voorbeeld Maersk

B2B-voorbeeld 2: Bienville Capital Management
New York-based Bienville Capital Management gebruikt heel rustig bewegend beeld, maar het gekozen beeld met bijbehorende tekst is zo enorm krachtig. Kijk zelf maar.
Voorbeeld Bienville

B2C-voorbeeld 1: Het Nationale Ballet
Stel je wil met je liefde naar een voorstelling en je kent het Zwanenmeer maar twijfelt of je het nog een keer zou willen zien. Eén blik op de website van Het Nationale Ballet helpt je van je twijfel af. Hier wil je naartoe! Een prachtig voorbeeld van hoe het Nationale Ballet bewegend beeld inzet om bezoekers te interesseren in een balletvoorstelling. Ballet moet je ervaren en nieuwe technologie maakt dit nu mogelijk.
website Het Nationale Ballet

B2C-voorbeeld 2: Gaastra
Of je bent een kledingmerk en je wil een campagne starten die inhoud geeft aan je merk. Bekijk hier hoe Gaastra video content maximaal voor zich laat werken.
Voorbeeld Gaastra

B2C-voorbeeld 3: Dadaab
Misschien wil je aandacht vragen voor ’s werelds grootste vluchtelingenkamp. Hoe sterk is het als je zelf via film een bezoek kunt brengen aan dit kamp.
Voorbeeld Dadaab Stories

Nieuwe kijk op online filmcontent
Deze ontwikkeling verandert de kijk op film. De ‘lange’ bedrijfsfilm is voorgoed verleden tijd. Op je website laat je een kleine minuut film zien waarin je je merk brand. Daarnaast in de film buttons naar korte 30 tot 60 seconde video’s waarin iemand iets meer over je merk of organisatie te weten komt, bijvoorbeeld een film over hoe je product gemaakt wordt, een recruitmentfilm om nieuwe mensen mee te werven, een kort woordje van de CEO voor investeerders. Kortom, vergeet hoe je altijd naar het woord ‘bedrijfsfilm’ hebt gekeken en denk na over hoe je filmcontent op een andere manier kunt inzetten op je website voor nog meer impact.

 

 

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."