Een succesvolle commercial

Categorie: Tips & Trucs
Commercial

Een succesvolle commercial. Klinkt simpel, maar er zijn een aantal details waar je rekening mee moet houden. Wij geven je graag wat tips waardoor jouw commercial écht  een succes wordt.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Of je nou een reclamebureau inschakelt of dat je direct contact opneemt met een productiebedrijf, doe geen concessies aan de voorbereiding. Neem voldoende tijd voor de ontwikkeling van het concept en de totstandkoming van de commercial. Reken er op dat de meeste tijd in de voorbereiding gaat zitten en dat hierop bezuinigen zonde van de moeite is. Bedenk goed wie je doelgroep is, wat je precies wilt communiceren en wat je wilt dat de kijker na afloop van het zien van je commercial moet doen of onthouden. Brainstorm samen met je filmproductiebedrijf en/of je reclamebureau over de inhoud van je commercial. Deze twee partijen helpen je graag met het finetunen van de inhoud en de look en feel van het eindproduct.

Hou het kort

Je hebt niet veel tijd voor je communicatieboodschap, die moet in 20 tot 30 seconden binnen komen. Betrek de communicatie-experts van je bureau of productiebedrijf bij de tekstuele ontwikkelingen. Zij verwerken dagelijks communicatieboodschappen en kijken op een andere manier naar communicatie. Zo voorkom je dubbel werk, en dat scheelt natuurlijk weer in je budget. Hou goed voor ogen dat er maar ruimte is voor één hoofdboodschap. Kies je voor een promotie door middel van een actie, ontwikkel daar dan speciaal een commercial voor. Durf te kiezen!

Sluit eventuele onvoorziene extra kosten uit

Er zijn een aantal budgettaire punten waar je waarschijnlijk niet bij stil staat als je voor het eerst een commercial laat maken. We zetten de belangrijkste punten voor je op een rijtje:

  • Koop de muziekrechten in één keer af. Mocht je de spot vaker uit willen zenden dan zit je anders steeds opnieuw aan Buma Stemra-rechtenafdracht vast. Heel vervelend, want dat zijn nou net de kosten die je vergeet mee te rekenen als je je media budget opstelt. Je kunt dit voorkomen door muziek te laten componeren en de rechten hiervan in één keer af te kopen.
  • Hou er in je budget rekening mee dat de buyout voor de (eventuele) acteurs, figuranten én de voice over een jaarlijks terugkerende post is. Zolang de commercial loopt, natuurlijk. Ook voor het gebruik van diezelfde acteurs en figuranten in een aparte campagne (in nieuwe én oude media) moet je een aparte buyout afspreken. Je productiebedrijf of reclamebureau regelt dit graag voor je, voor jou is het belangrijk dat je er rekening mee houdt bij het opstellen van je budget.
  • Schakel een mediabureau in voor het inkopen van zendtijd op tv. Zij weten precies wanneer op welke zender welke doelgroep bereikt kan worden en wat de kosten hier voor zijn. Vraag deze kosten vooraf vast op, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
  • En tot slot, niet geheel onbelangrijk.. Twijfel je of de inhoud van de commercial wel toegestaan is? Laat de Stichting Reclamecode dan het script beoordelen. Vooral belangrijk als de commercial oneerlijk, misleidend of kwetsend kan overkomen of over delicate zaken gaat, zoals een medisch product. De kosten hiervan zijn zo’n € 800,- per script, maar dan voorkom je zeker een mogelijke rechtszaak.

Op naar succes!

Als je zo min mogelijk aan het toeval over laat en de juiste professionals inschakelt ben je al voor 50% binnen. Zo kun je het meest mogelijke uit je budget halen, laat je iets ontwikkelen dat precies aansluit bij jullie campagne en huisstijl en heb je straks een commercial die doet wat hij moet doen. Resultaatgericht op weg naar succes!

Heb je vragen of wil je aan de slag? Neem dan contact op.

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."