Commercial voor de Macintosh

Categorie: Inspiratie

De 30ste verjaardag van de Macintosh; steun en toeverlaat van zo’n beetje iedereen in de creatieve sector, werd op 24 januari jongstleden groots gevierd. Ter ere van deze mijlpaal stuurde Apple 15 crews op pad om een commercial te schieten. En wat voor eentje.. 30 jaar geleden nam Apple zich voor om met de Mac de kracht van technologie voor iedereen bereikbaar te maken. Iets wat nu, 30 jaar later, enorm vanzelfsprekend is. Missie geslaagd, kun je dus wel zeggen!

Internationale powerproductie

Apple bedacht een ludieke manier om deze belofte te verfilmen; 15 camerateams over de hele wereld legden de vele mogelijkheden van de Apple producten vast. Dit alles gefilmd met.. Je raad het al, de iPhone 5s. Verspreid over 10 landen schoten de teams meer dan 70 uur aan beeldmateriaal. Uit deze footage werd een prachtige, sfeervolle commercial gemonteerd. Het eerste team begon in Australië, en het laatste team filmde door tot de zon aan de andere kant van de wereld aan de Amerikaanse westkust onder ging. Het Amsterdamse Cake Film nam de Hollandsche honneurs waar en kreeg de eer om een gedeelte van de productie voor hun rekening te nemen. Een internationale powerproductie die goed laat zien welke potentie de producten van Apple hebben.

Veelzijdige Apple producten

Wij hebben het al vaker geroepen; je hebt geen kneiterdure materialen nodig om iets moois te maken. Met de komst van de producten van Apple en de eenvoud waarmee deze producten voor iedereen te gebruiken zijn kom je een heel eind. Helaas is oog voor detail niet te koop, dus talent zul je zelf mee moeten brengen. Daarbij heeft Apple met alle hulptools ALLE registers open getrokken, dus in deze productie is stiekem nog best wel wat geld gaan zitten. Desalniettemin is het een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is met relatief simpele middelen. En hey, een (iPhone) rig kun je als je wilt ook zelf in elkaar MacGyveren..

Veren in je.. Eh.. Derrière

Al met al is deze commercial een slimme zet van Apple. Veren in eigen derrière tot en met, maar wel zó dat je het als kijker niet meteen door hebt. Het filmpje geeft je een enorm ‘wow!-gevoel’ en dat is precies de bedoeling. De nadruk ligt op ontwikkeling, laagdrempelige, toegankelijke technologie, onafhankelijkheid, samenwerken, en dat alles is overgoten met een feel good-sausje. Superslim!

Bekijk hier de making of om te zien hoe dit juweeltje gemaakt is.

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."