Checklist instructiefilm

Categorie: Tips & Trucs
Instructiefilm

Bij de ontwikkeling van een instructiefilm komt veel kijken. Een goede film start bij een goed concept. Een concept dat aansluit bij jouw communicatieboodschap, doelgroep en natuurlijk het doel dat je wilt behalen. Wij adviseren je graag bij dit traject en geven je wat punten waar je vast eens over na kunt denken.

  • Wat voor soort instructiefilm moet het worden (veiligheidsfilm, trainingsfilm, instructiefilm voor nieuwe medewerkers, toepassing werking/technieken, etc.)?
  • Waar ga je de instructiefilm voor inzetten? (Verkopen bij je product, voor je medewerkers, op intranet, etc.).
  • Wie is je doelgroep? Beschrijf kort wie de film krijgt te zien.
  • Wat wil je in de film laten zien?
  • Moeten hiervoor dingen in scène worden gezet (bijv. in een studio?) of vinden alle opnames op bestaande locaties plaats?
  • Om hoeveel locaties gaat het?
  • Laat je je eigen mensen `acteren’ in de film in, of wil je gebruik maken van acteurs of een presentatrice?
  • Zijn er figuranten nodig?
  • Heeft de film een voice-over nodig? Zo ja, levert jouw organisatie zelf de benodigde tekst hiervoor aan of heb je hulp nodig?
  • Wil je de film starten met een (geanimeerde) intro?
  • Heeft de film verder nog animaties nodig? Bijvoorbeeld bij het laten zien van een bepaald proces of een bepaalde techniek, de geografische dekking van je organisatie, etc…
  • Heb je al nagedacht over een budget? Zo ja, kun je een indicatie geven? Bij het maken van een instructie- of training film zijn veel mensen, manuren en middelen nodig. Met een klein budget is nu eenmaal minder mogelijk dan een wat ruimer budget. Als jullie vast nadenken over het budget, dan kunnen wij precies aangeven wat er daarbinnen wel en niet mogelijk is.

Wil je naar aanleiding hiervan meer weten? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."