Waarom irritante commercials beter blijven hangen

Categorie: Inspiratie

Jezelf onderscheiden van de rest met een pakkende commercial is belangrijker dan ooit, maar waarom zijn sommige commercials zo mateloos irritant?! Commercials van Zalando, Carglass, Plus, wij vinden ze vre-se-lijk! En volgens mij zijn we niet de enige. Gelukkig zijn er genoeg leuke commercials op tv, maar waarom maken ze al die irritante commercials als het ook leuk kan?

Loden Leeuw
We zijn niet de enige die een hekel hebben aan die irritante commercials want er is zelfs een prijs voor! Een tijdje terug waren de uitreikingen van de Loden Leeuw, een televisieprijs voor de meest irritante reclamespot op de Nederlandse televisie. Net als vorige jaar heeft ook dit jaar de online modewinkel Zalando zich in de schijnwerpers gezet door de meest irritante commercial op tv uit te zenden. En dan hebben we het natuurlijk over die verschrikkelijke commercial met naakte, niezende en krijsende mensen.

Winnaar Loden leeuw:
Zalando (2012)
Zalando (2011)
Postal Gold (2010)
Hi: Pokkie foetsie (2009)

Waarom blijven ze irritante commercials maken?
Je vraagt je nu misschien af: Waarom blijven ze nog irritante commercials maken als daar zo negatief op wordt gereageerd? Simpel. Omdat het werkt.

Per dag komen onze sappige hersenen met 30.000 merken in aanraking. Zoveel? Ja zoveel! En misschien denk je dat je een bewuste kiezer bent van een bepaald product, maar wij mensen zijn alles behalve bewust. We zijn namelijk ontzettend invloedbaar en daar spelen reclamemakers op in. Een commercial die makkelijk wordt begrepen is:

– To the point
– Recht door zee
– Duidelijk

Een commercial met deze punten wordt veel makkelijker begrepen dan een ingewikkelde en zweverige commercial. Hoe vervelend het ook kan zijn, iedereen begrijpt de boodschap, en dat is waar alles om draait!

Wat is je boodschap?
Moet iedereen nu irritante commercials gaan maken? Nee natuurlijk niet, dan werkt het weer averechts en verdwijn je als merk in het grijze gebeid. Bovendien moeten organisaties rekening houden met hun imago. Merken die het risico nemen om irritant te zijn hechten minder waarde aan het imago en vinden het belangrijker dat de boodschap wordt begrepen, hoe irritant deze ook is. Andere merken kiezen voor een meer doordachte en veilige aanpak.

Reclame maken is niet zo makkelijk, je moet je elke keer weer onderscheiden van de rest. Het belangrijkste is je boodschap. Wat moet de doelgroep aan het eind hebben onthouden? Als je dat weet maak je een commercial die ook daadwerkelijk doet wat hij moet doen.

Lees meer handige tips om je commercial of (online)video te verbeteren en je doelgroep te raken!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."