Waarom al die vragen?

Categorie: Tips & Trucs
Bedrijfsfilm

Een (bedrijfs)film maken is niet zo makkelijk als het lijkt. Elke aanvraag is weer een uitdaging. Je moet gaan nadenken over concepten voor onderwerpen waar je tot dat moment nooit van gehoord hebt. Nieuwe technieken, innovatieve organisaties en tegenwoordig ook vaak applicaties en dergelijke voor telefoons en sites. Daarom proberen wij de weg naar het eindproduct wat soepeler te laten verlopen. Dat doen we door vragen te stellen. Veel vragen.

Research

Oké we schetsen een situatie. Een bedrijf stuurt een aanvraag in: Ze hebben een machine ontworpen die het mogelijk maakt om ongescheiden afval op een hoop te gooien en deze op een super high-tech manier te scheiden. Laten we beginnen bij het feit dat wij geen flauw idee heb hoe afvalverwerking gaat. Laat staan dat we thuis zijn in de machinerie. Dus gaan we research doen. Wat is er zo innovatief, nieuw en bijzonder aan deze machine? Waarom zijn ze bereid hier een film van te laten maken? En wat is het idee achter de machine zelf? Daarna gaan we kijken naar de opzet voor de film.

Conceptvorming

Voordat we kunnen beginnen aan een concept moeten we weten wat de opdrachtgever wil hebben. Is het een wervingsfilm, een commercial, een instructiefilm of gewoon een film ter informatie over het product? Het is natuurlijk ook uiterst belangrijk voor wie de film gemaakt gaat worden. Wat moet er verteld worden, aan wie en waarom? Deze zaken beslissen we samen met de opdrachtgever, want alleen hij weet wie zijn ‘targeted audience’ is. Zoals je ziet, veel vragen.

Goed, we gaan dus in gesprek over de afvalscheidingsmachine. Na een verhelderend gesprek weten we dat:

  • De koffie bij de opdrachtgever SUPER lekker is
  • Afval scheiden lastiger is dan je denkt
  • De machine 10 ton afval per uur kan verwerken (klinkt realistisch?)
  • Nederlanders gemiddeld 30 kilo afval per week produceren (niet gebaseerd op feiten)
  • De doelgroep van de film de consument is die elke week 30 kilo afval weggooit
  • In de film het proces van verwerking naar voren moet komen
  • De film op een vlotte manier gemonteerd moet worden

De laatste drie punten zijn uiteraard de belangrijkste. De andere punten lijken onbelangrijk, maar ook dit zijn dingen die je moet weten. Hier komt namelijk de inspiratie vandaan. Stel dat de opdrachtgever een humoristische insteek wil hebben kan je wat doen met de 10 ton afval die verwerkt worden. Bijvoorbeeld een woonhuis vol met afval gooien met een voice over die zegt: “Ja, voor onze machine is dit geen probleem!”

Zie, daar is al het eerste idee. Maar dan zijn we er nog niet. De opdrachtgever moet het idee goedkeuren. Omdat wij zelf vaak met een ander oog op een onderwerp kijken kunnen de meningen nog weleens verschillen. Dit is niet meer dan normaal natuurlijk. Dan is het een kwestie van aanpassen of overnieuw beginnen tot je een keer dat ‘aha-moment’ hebt en je het perfecte voorstel doet.

Het is niet altijd makkelijk een leuke insteek te vinden, maar daar zit hem dan ook de uitdaging van het vak! Het is een kwestie van: hoe maak je Kukident aantrekkelijk?

Foto via

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."