Beatrix’ branding

Beatrix’ branding

Belangrijk nieuws! Wereldnieuws zelfs. Onze koningin legt haar ambt neer. Een mijlpaal is in de geschiedenis van de Nederlandse monarchie. Met een unieke videoboodschap sprak koningin Beatrix haar volk en de vele andere mensen over de wereld toe.

Fletse beelden
Ik heb niets anders dan respect voor onze koningin en haar jarenlange toewijding voor onze kleine landje, maar ik kan me totaal niet vinden in de stijlkeuze van de video. Het zag er werkelijk niet uit. Fletse beelden, suffe ‘aankleding’, een vreselijk saaie, slechte, Oost-Duitse jaren 60 locatie.. Waarom?! Als je al 33 jaar hét gezicht van Nederland bent en je weet dat deze beelden de hele wereld over zullen gaan, waarom breng je zo’n boodschap dan niet een beetje appetijtelijk in beeld?

Screenshot Rutte
De speech van Rutte
Ook onze eerste man bij de overheid had een videoboodschap naar aanleiding van het aftreden van de koningin. En ook hier was er niet bijster veel moeite gedaan om de beelden een enigszins internationale (lees: professionele) uitstraling mee te geven. Goed, de kleuren waren bij Rutte een stuk beter, maar een fatsoenlijke depth of field of een nette achtergrond waren in geen velden of wegen te bekennen. Jammer! Natuurlijk snap ik dat het allemaal top secret en heftig geheim was, maar je kunt mij niet vertellen dat er geen enkele locatie te vinden was die er net even iets frisser uit zag dan dat donkere raam met dat lelijke gordijn op de achtergrond.

Met de tijd mee gaan
Het boegbeeld van de nieuwe generatie waar Hare Koninklijke Hoogheid haar taken aan zal over dragen, gaf zelf onlangs aan dat de monarchie met haar tijd mee moet gaan. En ik ben het volledig met hem eens. Mijn eerste verzoek aan onze toekomstige Koning Willem Alexander is dan ook; als je het gezicht van het bedrijf Nederland BV bent, vergeet dan alsjeblieft niet dat we in 2013 leven.

Moderne videoboodschappen
Branding is belangrijk en niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Mensen kijken over de hele wereld kijken naar dergelijke beelden. Zorg er voor dat de toekomstige officiële videoboodschappen modern in beeld gebracht worden. Want laten we wel wezen, als we de beelden van Hare Koninklijke Hoogheid als referentie nemen, dan zetten we bedrijf Nederland BV internationaal weg als een kleurloos, stoffig landje dat ergens in de jaren 60 is blijven steken. En dat willen we niet. Want “Als de monarchie niet met haar tijd meegaat, dan kan zij op termijn alleen nog worden afgeschaft”, nietwaar?

Indien nodig mag u me altijd bellen voor advies.

Posted by Lex – Lex is creative director, regisseur, beelddenker pur sang, karate kid en chef loempia's halen voor z'n team.

Categorised under Marketing
Bookmark the permalink or leave a trackback.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

or